Nieuws

Bekijk hier nieuws op onze Facebook pagina zonder Facebook account!

Actueel: stationsplein, riool en jawel....bomenkap!
Er is weer een hoop te doen in en over onze wijk:
* Vanavond (dinsdag)is er een ‘Ronde’ over de herinrichting van het stationsgebied. Los van bespiegelingen over de verkeersafwikkeling zullen bewoners daar o.a. naar voren brengen dat ze niet gecharmeerd zijn van pogingen van de gemeente om het oude rechtbankgebouw door een kantoorhoogbouw te vervangen die ook nog eens niet in het beschermd stadsgezicht past. SWB heeft de raad al per brief aan de raadsleden laten weten dat wonen op die plek niet bij voorbaat uitgesloten zou moeten worden; dat is nu wél het geval in de gebiedsvisie. Verder zou het fijn zijn als er eens samen met belanghebbenden opgetrokken wordt bij het maken van plannen in plaats van verkoop- sessies van voorgekookte plannen in ‘cafés’.
* Donderdagavond kunt u in de Bergkerk terecht tussen 19.00 en 21.00 uur om te bekijken wat u vindt van de plannen over de vernieuwing van de riool in het gebied aangegeven op het kaartje. Dat daarbij behoorlijkveel bomen gekapt gaan worden (b.v. Borgesiuslaan: 62 stuks) gaat sommige bewoners veel te ver. Kijkt u dus goed naar die plannen en vorm uw mening: worden de bomen niet met het rioolwater weggegooid? (spreekwoordelijk). www.amersfoort.nl/project/heemskerklaan-e.o.-berg-7.htm
* De Stichting Groen in Amersfoort heeft een offensief gestart om de Westelijke ontsluiting weer ter discussie te stellen: nieuwe verkeersberekeningen; de kazerne gaat mogelijk de Utrechtseweg als hoofdingang gebruiken, en vraagtekens over het mogelijk vervallen subsidie van vele miljoenen waardoor de burgers van Amersfoort voor de rekening opdraaien...spannende tijden al met al.
...

View on Facebook

AED dekking ‘gatenkaas'.
Als iemand een hartstilstand krijgt is in een groot deel van de wijk tijdig een AED beschikbaar. Met een AED kan iemand waarschijnlijk in leven worden gehouden. Maar als je in één van deze ‘gaten’ woont gaat dat waarschijnlijk mis:
* het Thorbecke-gat,
* het beroemde vrouwen-gat,
* het Lichtenberg-gat
* het Borneo-gat,
* het Aruba-gat.
In die ‘gaten’ duurt het meestal te lang (meer dan 6 minuten) voordat een AED beschikbaar is. De Stichting Reanimatie Netwerk Amersfoort doet een oproep aan mensen die in die ‘gaten’ wonen of werken om het initiatief te nemen om hun ‘gat' te dichten.

Goede voorbeelden
De St. Ansfriduskerk heeft al toegezegd haar AED in een buitenkast te plaatsen.Daarmee zou het Lichtenberg-gat gedicht zijn. Als je ook zo’n AED binnen weet, dan kan die met een (gratis) buitenkast naar buiten. Als de eigenaar daarmee in stemt neem dan contact op met het Reanimatie Netwerk Amersfoort voor zo’n kast; penningmeester@reanimatienetwerk-amersfoort.nl
Er zijn buurten geweest die een "eigen" AED bij elkaar hebben gespaard met een crowd funding actie. Dat is nog steeds een goed plan. Subsidie van het Reanimatie Netwerk Amersfoort helpt daarbij. reanimatienetwerk-amersfoort.nl/AED/buitenkast/

Burgerhulpverleners
Kun je reanimeren en heb je een geldig certificaat? Meldt je dan aan hartslagnu.nl/ Dan wordt je opgeroepen om de AED te halen of direct met reanimeren te beginnen als er vlak in de buurt een hartstilstand is.
...

View on Facebook

3 weeks ago

Angeline du Mée

1999 was weer een jaar vol inzet en succes!
Hartelijk dank hiervoor !
...

View on Facebook

Vredig 2020 gewenst
In deze dagen tussen Kerst en jaarwisseling gaan de gedachten onwillekeurig wel eens uit naar meer beschouwelijke zaken. Wandelend over de Utrechtseweg op de grens tussen oudbouw (nr. 148) en nieuwbouw staat in een wat verwaarloosd stukje groen een ‘vergeten’ monument voor wereldvrede.
Het monument dateert waarschijnlijk uit de periode tussen eerste en tweede wereldoorlog en komt voort uit een van oorsprong kerkelijke beweging die zich in zette voor wereldvrede door middel van een wereldregering. Uit dat streven zijn ook de Volkerenbond en de opvolger ervan, de Verenigde Naties, ontstaan. Het wil met de wereldvrede nog niet echt lukken en soms ook niet met de vrede in de eigen gemeente, buurt, familie of gezin. Het thema van het bijna honderd jarige monument verdient dus eigenlijk meer aandacht. Zou het niet mooi zijn als iemand het monument adopteert, het beter tot zijn recht laat komen, zodat wij als bewoners er op gedenkwaardige dagen, zoals 4/5 mei, in de verleiding komen om er een bloemetje bij te leggen? Ach u weet hoe het met goede voornemens gaat, maar wie weet........

SWB wenst alle Berg-bewoners en met name hen die zich dit jaar ingespannen hebben om het woonklimaat in onze wijk beter te maken of te beschermen, een goede jaarwisseling en een vredig 2020 toe.
jojannekeclarijs.nl/wp-content/uploads/Monument-wereldvrede.pdf
...

View on Facebook

Johan van Oldenbarnevelt gymnasium na hervernieuwbouw weer volop in bedrijf. gymnasiumamersfoort.nl/over-johan/ ...

View on Facebook

UPDATE: Toegang fietsenkelder beter dankzij bewoners.
(leestijd: 3 minuten)

We nemen u even mee terug in de tijd. Het begon een jaar geleden allemaal met een staaltje ouderwetse politiek uit de ivoren toren van wethouder Buijtelaar. Die kondigde een toegangstunnel voor de fietsers in het verlengde van de Berkenlaan aan als dé oplossing voor de toegang tot de nieuwe fietskelder. Het moest ‘gisteren’ uitgevoerd gaan worden. Argumenten: er was lang genoeg over de fietsenkelder gepraat en anders was er geen subsidie meer beschikbaar.

Excuses Buijtelaar
In een daaropvolgend tumultueus raadsdebat kwamen er excuses van zijn kant over de ontbroken inspraak. De omwonenden, met name van de Berkenweg e.o., voerden argumenten aan waarom het voorstel van de wethouder wellicht toch iets minder optimaal was. De wethouder zette ze aanvankelijk weg als ‘not in my backyard’ argumenten: eerst maar even de Berkenweg-tunnel toestaan dan mochten die types daarna meepraten over de kleur van de tegeltjes ervan. Het bleek echter al snel dat gemeenteraadsleden te overtuigen waren van het belang van inspraak, mede omdat de bewoners nogal wat goede inhoudelijke argumenten naar voren brachten die verder gingen dan de effecten voor hun voor- of achtertuin. Het was duidelijk: de voorgestelde oplossing met een toegangstunnel tot de kelder was op zijn minst ‘minder optimaal’.

Gemeenteraad steunt bewoners
Gevoed met argumenten van de bewoners ging een deel van de raad, inclusief coalitiepartij D66, dwarsliggen. De raad gaf de wethouder mee de toegang tot de fietskelder opnieuw te onderzoeken en ..... deze keer graag in overleg met bewoners.

Hoe het wél gaat worden...
Bestudering van de argumenten van de bewoners leidde tot een nieuw ontwerp waarbij men direct -zonder hellingen- de kelder in kan fietsen komend vanaf het Smallepad of de Kersenbaan. Dat zullen in de toekomst de meeste gebruikers zijn. De gebruikers die op het plein zelf aankomen kunnen via een rolpad (vlak liggende roltrap) of een luie trap naar boven of beneden. Vanuit de kelder leidt er dan een trap omhoog die uitkomt voor de poortjes in de stationshal.

De bijstelling van het plan heeft ongeveer een jaar geduurd, mede doordat de gebouweigenaar moest instemmen met het verleggen van de entree aan het Smallepad. Die instemming is er gekomen en op 3 december 2019 stemde ook de gemeenteraad unaniem in met het nieuwe voorstel van de wethouder. Hoewel de wethouder in zijn nota aan de raad dan nog wel aangeeft dat door inspraak en daaropvolgend onderzoek vertraging is ontstaan, is de inhoud van de nota het bewijs dat alle acties tot een beter plan hebben geleid. Bovendien is het een plan met een breed draagvlak geworden, gezien de unanimiteit in de raad. Iets eerder starten met belanghebbenden serieus nemen had wellicht een jaar vertraging gescheeld. Oh ja, die subsidie die zou vervallen...... die is er natuurlijk nog gewoon.

Actieve bewoners: bedankt!
SWB dankt omwonenden voor hun initiatieven en de energie die het heeft gekost heeft om de raad en de wethouder op andere gedachten te brengen. SWB heeft die initiatieven gesteund en de politiek opgeroepen de argumenten serieus te nemen. We danken ook de partijen die ernaar geluisterd hebben en druk op het college hebben gezet, met name D66 die als enige coalitiepartij de druk op het college verder opvoerde. Het is namelijk makkelijk om in verkiezingstijd iets te roepen over het belang van participatie maar dat standpunt volhouden in de politieke werkelijkheid van alledag is lastiger. Ook wethouder Buijtelaar kan tevreden zijn met een beter plan dat nu eens niet onderwerp is van allerlei rechtszaken en op een breed draagvlak kan rekenen.

Eind goed, al goed.
Want er komt nu een goed bereikbare en goed toegankelijke fietskelder die qua capaciteit nog jaren mee kan en dat is in het belang van iedereen in Amersfoort die gebruik maakt van de fiets.

Planning
In 2020 gaat de schop in de grond om kabels te verleggen, in 2021 is een deel van de kelder naar verwachting klaar, in 2023 is de hele kelder klaar. Tot die tijd zal er overlast zijn voor omwonenden en gebruikers. De gemeente heeft beloofd daar goed overleg over te plegen met belanghebbenden!
...

View on Facebook

UPDATE: Stationsgebied op de schop.
(leestijd 2 minuten)
Ons station is omgedoopt tot ‘Amersfoort Centraal’; het kost een paar ton van onze belastingcenten maar, toegegeven, het staat wel grootstedelijk. Belangrijker is dat op 7 november 2019 de tweede versie van de visie op de herinrichting van het stationsgebied is verschenen met de titel “Amersfoort Centraal”. Het stuk gaat in detail in op het verkeersplan in het gebied rond het station. Dat plan hangt natuurlijk nauw samen met de oplossingen die gekozen zijn voor de toegang tot de nieuwe fietskelder. Maar gekozen is ook voor het samenvoegen van de rijbanen voor bus en auto richting stadsring. Door de nieuwe fietsenkelder en de rijbaan samenvoeging komt er ruimte vrij voor voetgangers en groen. Die ruimte wil men benutten om mensen te ‘verleiden’ om langer in het stationsgebied te blijven en hen te ‘leiden’, via de Snouckaertlaan, naar de Utrechtsestraat en het Stadscentrum. Bij dat ‘verleiden’ is de invulling van de ruimten op de begane grond van panden cruciaal: als die aantrekkelijk zijn trekt dat mensen aan. Op termijn wil men ook de loopbrug naar de perrons aan de Westzijde van het station verbreden en doortrekken naar de Noordzijde van het station zodat fietsers en voetgangers dan ongehinderd het spoor kunnen oversteken.

Kritiek op verkeersplan
Een aantal groeperingen en omwonenden hebben een reactie op de visie geschreven en gaan daarbij met name in op de haken en ogen verbonden aan de veranderingen in het verkeersplan. SWB vertrouwt erop dat die opmerkingen meegenomen worden bij de verdere uitwerking van de plannen en dat dit leidt tot een afgewogen oplossing voor de verkeersafwikkeling.

Plannen voor gebiedsontwikkeling en oude rechtbank wazig.
SWB heeft de gemeenteraad wél in een brief gevraagd om meer aandacht te hebben voor de verdere ontwikkeling van het gebied als entree voor Amersfoort. Het gaat daarbij met name om de invulling van de begane grond ruimten, die nu al vaak leeg staan, en de herbestemming van de oude rechtbank tegenover de ingang van het station. Dat gebouw zou volgens SWB een kenmerkend visitekaartje van de stad moeten worden, waarvan een deel voor betaalbaar wonen bestemd zou kunnen worden. SWB betreurt het dat er sinds de vorige versie van deze visie in 2017 nauwelijks inhoudelijke vooruitgang is geboekt in de uitwerking van dit deel van de plannen. De plannen waren in 2017 vaag en zijn in 2019 nog steeds vaag waardoor het moeilijk beoordelen is of de gestelde doelen gehaald kunnen worden. Op 10 december werd in een informatieve Ronde met de gemeenteraad aandacht besteed aan deze visie hetgeen niet veel meer duidelijkheid gaf.

Toezegging Buijtelaar
Wethouder Buijtelaar heeft daarbij wél gezegd dat het wat hem betreft aan de gemeenteraad is om te bepalen of een combinatie van werken en wonen op de voormalige rechtbank locatie wordt toegestaan. Hij gaf ook aan te streven naar een pand met een ‘wauw’ factor op die plek. Hij deelde de zorg ten aanzien van een goede invulling van de begane grond ruimten in het hele gebied en vindt het een cruciaal punt dat dit goed geregeld wordt.

14-1: Ronde!
Op 14 januari wordt een nieuwe Ronde besteed aan deze visie waarbij belanghebbenden mogen inspreken. We houden u op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen.
...

View on Facebook

Vergunning-parkeren uitgebreid, met aangepaste tijden

Op 1 maart 2020 wordt het gebied waar vergunning-parkeren wordt ingevoerd uitgebreid. Het nieuwe gebied staat in geel aangegeven in het kaartje.

Bewonersactie succesvol
Bewoners hebben aangedrongen op het instellen van dit nieuwe vergunning gebied omdat de parkeeroverlast volgens hen de spuigaten uitliep. De gemeente heeft dat onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat het verzoek terecht was. De gemeente heeft daarom voorgesteld het bestaande (groene) gebied uit te breiden. Veel bewoners in het nieuwe gebied vonden de tijden waarbinnen vergunningplicht geldt echter onnodig veel belemmeringen opleveren. Men pleitte daarom voor een beperking: niet geldig op zaterdag (zondag was al niet verplicht) en van 09.00 tot 17.00 uur in plaats van 20.30 uur. Naar dat verzoek heeft de gemeente geluisterd. Het college heeft de raad voorgesteld om in het nieuwe gebied de door de bewoners voorgestelde tijden over te nemen. De gemeenteraad heeft daar op 17 december j.l. mee ingestemd.

Waterbed en kort parkeren
Het vergunning-parkeren heeft een paar nadelen naast het feit dat een vergunning geld kost. Veel parkeerders gaan een plekje zoeken net buiten het vergunning-gebied waardoor de parkeeroverlast opschuift: dat wordt aangeduid met het ‘waterbed effect’. Daar is weinig tegen te doen anders dan het vergunning-gebied verder uitbreiden. Als bewoners buiten het nieuwe gebied dus te maken krijgen met parkeeroverlast dan kunnen ook zij een vergunning-gebied aanvragen.
Een ander nadeel is dat kort parkeren in het vergunning-gebied lastig is. In 2020 wordt in het groene gebied gestart met het invoeren van betaald parkeren voor korte duur met een parkeermeter. Daarmee wordt bereikt dat iedereen die kort wil parkeren (b.v. praktijk aan huis, reparateurs) dat kan doen zonder dat een bewoner met vergunning hen aan moet melden. Ook in het nieuwe gele gebied zal deze regeling t.z.t. worden ingevoerd. Met de regeling wordt ook voorkomen dat dit type kortparkeerder net buiten het vergunning-gebied een parkeerplaats gaat zoeken en daarmee het ‘waterbed-effect’ versterkt.
...

View on Facebook

Einde klankbordgroep Lichtenberg. Toekomst ’Bergtoren’ nog onduidelijk.
De klankbordgroep Lichtenberg, waarin o.a. SWB participeerde, is na vele jaren opgehouden te bestaan. Nu het terrein bouwrijp wordt gemaakt en de verkoop gestart inheeft de groep niet langer meer een functie De gemeente gaat een manager aanstellen voor de begeleiding van de bouwprocessen. Direct omwonenden zullen daarmee in contact kunnen treden als er knelpunten zijn tijdens de uitvoering. De klankbordgroep wordt geïnformeerd door de gemeente zodra de impasse rond de bouw van de ‘bergtoren’ doorbroken is. Vooralsnog is daar geen zicht op en blijft dat stuk grond dus braak liggen. De overige grondstukken zijn bijna allemaal verkocht. Geniet deze winter nog even van het mooie uitzicht dat nu mogelijk is.
wonenopdelichtenberg.nl/pano/index.html
...

View on Facebook

Van Leger des Heils naar Amerberg
In de afgelopen tijd zijn alle oude gebouwen van het Leger des Heils, tegenover de Bergkerk gesloopt, behalve de drie villa’s aan de Anna Paulownalaan, en is men bezig de grond bouwrijp te maken. Op een geknapte gasleiding na is de sloop voorspoedig verlopen waarbij enige overlast niet te vermijden is.
In 2020 gaat begonnen worden met de nieuwbouw op het terrein. De klankbordgroep van omwonenden waarin ook SWB participeerde is om die reden opgeheven. Omwonenden kunnen direct contact opnemen met de projectleider tijdens de uitvoering, mocht daar aanleiding voor zijn. SWB wil nog eens benadrukken dat het overleg over dit project tussen de ontwikkelaar en omwonenden altijd constructief is verlopen en tot goede resultaten heeft geleid. Impressie: www.zeep.eu/projects/urban-villa-amerberg/
...

View on Facebook

Zon en Schild: 500 woningen
Afgelopen week is een Ronde gehouden waarin de plannen voor het bouwen van 500 woningen op het terrein van Zon en Schild zijn besproken. U kunt op het kaartje zien dat dit een groot project is. De visie die er aan ten grondslag ligt kunt u hier inzien: amersfoort.notubiz.nl/document/8140228/1
U kunt de ronde terugluisteren en alle documenten inzien op deze link: amersfoort.notubiz.nl/bijeenkomst/568904/De%20Ronde%20%20%20%20%20%20%20%20%2019-11-2019
Als u opmerkingen/kanttekeningen bij de plannen heeft laat het ons weten!
...

View on Facebook

Visie Amersfoort Centraal

Het college heeft de raad voorgesteld akkoord te gaan met de visie op het gebied rondom het station Amersfoort Centraal. Die visie gaat dus over een groter gebied dan het stationsplein. Het vormt de basis voor nader overleg met belanghebbenden over de precieze uitwerking ervan. Het college zegt in de nota goede voornemens te hebben ten aanzien van tijdige inspraak. Waarvan akte. Alvast wat leesvoer voor de liefhebbers: de nota aan de gemeenteraad (er zal wellicht een Ronde aan besteed worden): amersfoort.notubiz.nl/document/8195778/1/07n_Gebiedsvisie_Amersfoort_Centraal
De visie: amersfoort.notubiz.nl/document/8195779/1/07a_Bijlage_-_Amersfoort_CS_Visie_Stationsgebied_5_6_S_i...
...

View on Facebook

Fietstunnel Station Exit
Het college heeft de plannen voor een fietstunnel als toegang voor de kelder onder het stationsplein in de vuilnisbak gegooid. De inhoudelijk overtuigende acties van buurtbewoners zullen daar in belangrijke mate aan bijgedragen hebben. Er komen drie toegangen: één op het Smallepad (kun je zo naar binnen fietsen), één op het stationsplein met rollend trottoir (zie impressie) en één met een trap aan de andere kant van de stationshal om lopend de stalling te kunnen bereiken. Alle details zijn te lezen op deze link: amersfoort.notubiz.nl/document/8195777/1/06n_Gewijzigd_ontwerp_fietsenkelder_Stationsplein
...

View on Facebook

2 months ago

Stichting Woonklimaat Berg SWB

Luchtfoto Belgenmonument (1940) ...

View on Facebook

Plat gereden dassen: Gemeente krijgt waarschijnlijk boete bij verdere nalatigheid van maximaal € 10.000,-

In korte tijd zijn een aantal dassen doodgereden in de buurt van de werkzaamheden voor de Westelijke Ontsluiting. De dienst belast met handhaving van de natuurwetten heeft nu het voornemen kenbaar gemaakt om de gemeente een boete op te leggen als nagelaten wordt om voldoende beschermende maatregelen te nemen. Wethouder Buijtelaar gaat nog een zienswijze formuleren over dit voornemen. SWB is benieuwd naar dit, ongetwijfeld boeiende, betoog.....wordt vervolgd...Zie ook: amersfoort.notubiz.nl/document/8166856/1/Collegebericht_Bescherming_leefgebied_Dassen
...

View on Facebook

College akkoord met aangepaste tijden en gebied voor vergunningparkeren.

Al eerder werd door ons gemeld dat het college zou gaan instemmen met de breed geuite wens van bewoners om aangepaste tijden. Het college heeft dit nu aan de raad voorgesteld en ook het gebied iets aangepast ten opzichte van het eerste voorstel: zie kaart (Utrechtseweg bovendeel). Dus vergunningparkeren, alleen in dit nieuwe gebied (geel), op werkdagen tot 17.00 uur en weekenden vrij. De gemeenteraad moet nog instemmen met het voorstel. Voor de gehele tekst: amersfoort.notubiz.nl/document/8166869/1/1202700_Parkeerbesluiten_2020_en_Parkeerverordeningen_2020
...

View on Facebook

Bus rijdt weer over Hugo de Groot laan.
Alle bouwvakkers van het Lichtenbergterrein zijn de afgelopen weken aan het werk gezet om de laan te verbreden zodat de bus er weer door kon. Dat is gelukt want de bus rijdt weer!
...

View on Facebook

Parkeervergunningen tot 17.00 uur, weekend vrij.
De gemeente gaat de raad op korte termijn voorstellen om het vergunningparkeren in het onderstaande gebied in te voeren. Op verzoek van veel bewoners worden de tijden echter aangepast: tot 17.00 uur doordeweeks en vrij parkeren in het weekend. Met deze wijziging lijkt er een breed draagvlak te zijn voor het invoeren van de vergunningen. Zodra de officiële voorstellen er zijn zullen we die hier publiceren. Als u nog om een handtekening voor de voorgestelde aanpassing van de tijden wordt gevraagd doe het dan vooral; dat ondersteunt de besluitvorming in de gemeenteraad.
...

View on Facebook